E-ITSPEA 12: Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus
Veebikasutajad ootavad kiiret, loogilist ja meeldivat kogemust. Jakob Nielsen on hästi välja toonud kasutatavuse olulisemad komponendid: õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, veavältimine ja rahulolu. Minu enda arvates on olukord nende osas viimase 15–20 aasta jooksul märgatavalt paranenud. Varem olid veebilehed väga lihtsad ja tihti halvasti loetavad.
Meil on vaja tuua kaks näidet – üks positiivne ja üks negatiivne. Mina tahan tuua mõlemad näited samast asjast – Google’i otsingust.
Positiivne näide: Google Search enne 2020. aastat
Google’i otsingumootor on üldiselt suurepärane näide heast kasutatavusest.
Õpitavus: Väga lihtne kasutada.
Tõhusus: Tulemused kuvatakse kiiresti.
Meeldejäävus: Kasutamine on väga intuitiivne.
Veavältimine: Kui kasutaja kirjutab midagi valesti, pakutakse kohe parandust („Kas mõtlesid...?”).
Rahulolu: Puhtus, kiirus ja täpsed tulemused loovad positiivse kogemuse.
Minu kogemuse järgi selline see oligi umbes enne 2020. aastat.
Negatiivne näide: Google Search pärast 2020. aastat
Kasutatavus ei ole enam nii hea. Reklaamide tõttu on nüüd raskem leida seda, mida tegelikult vajad. Kui näiteks otsida mõnda toodet, siis kõigepealt kuvatakse lingid Amazonist. Tihti ei ole need meie jaoks asjakohased. Seejärel tulevad reklaamitavad veebilehed, kust saab küll osta, kuid link ei vii konkreetse tooteni. Tuleb skrollida palju allapoole, et leida reaalselt vajalikke linke.
Õpitavus: Endiselt lihtne kasutada.
Tõhusus: Tulemused kuvatakse kiiresti.
Meeldejäävus: Kasutamine on jätkuvalt intuitiivne.
Veavältimine: Kui kasutaja kirjutab midagi valesti, pakutakse ikka parandust („Kas mõtlesid...?”).
Rahulolu: Siin on nüüd probleem – nagu eespool kirjeldatud. Google’i otsing keskendub üha enam sponsoritele ja reklaamidele, mitte sisuliselt headele tulemustele.
Kokkuvõte
Google’i otsing on jätkuvalt valdkonna liider, kuid konkurentsi puudumise tõttu tundub, et ta keskendub järjest rohkem raha teenimisele kvaliteedi arvelt.
Google’i otsing on jätkuvalt valdkonna liider, kuid konkurentsi puudumise tõttu tundub, et ta keskendub järjest rohkem raha teenimisele kvaliteedi arvelt.
Комментарии
Отправить комментарий